søndag den 22. april 2007

Biotop præsentation 3

Tiden flyver af sted og de tre år vi havde hernede i Belgien er fløjet afsted, for nu på tirsdag kommer flyttebilen, og det betyder bl.a., at jeg ikke længere kan følge med på min biotop hernede, men må finde en ny hjemme i Smørum ;-( Vi kommer til at savne det tidlige varme forår og de lange somre vi har haft hernede. Vi havde f.eks. sidste søndag ca.29 grader og høj sol, hvor vi arbejdede udenfor (Havearbejde i det skønne vejr) På fredag går turen hjemad til vores nye liv i Smørum og for mit vedkommende i Danmark, som vi nok også skal blive glade for.

Ændringer på min biotop siden 18/03-07:
Det har ikke regnet længe og jorden inde på vildhaven er blevet meget tør og derfor ikke mange orme og tusindben at se, dog er antallet af edderkopper steget. Græsset er blevet en halv meter højt, så nu begynder, at det ligne mere og mere en vildhave med en masse ukrudt.
Træerne er alle sprunget ud og står alle i flot blomstring, dog varede blomstringstiden for blommetræet ikke længe og nogle af de 4 æbletræer blomstrede hurtigere end andre.
Det gode vejr og varmen har for alvor skubbet under blomstringen af æbletræet:

Billede fra 12/03-2007 Billede fra 15/04-2007 Billede fra 19/04-2007

Livet på min biotop:
At vågne om morgenen og hører fuglene kvidre, sætter et smil på mine læber.
Kvidren af småfugle er livsbekræftende og dejligt at ligge og høre på, mens duerne og skarvene godt kunne dæmpe deres ”larmen” lidt, for de overdøver småfuglenes kvidren.
Disse fugle færdes blandt andet på min biotop, men også på nogle kabler, som går ind i vores hus, for en due har nemlig lavet en rede til sig, men jeg har desværre ikke set duen i flere dage. Hvor kommer al lorten fra?

Foruden fugle, alm. fluer og hvepse på biotopen, er mængden af edderkopper særdeles begyndt at blive mange, også indendørs, hvilket har gjort det let for mig, at fange nogle billeder:





Aktiviteter:

Desværre har vores kommende flytning haft indflydelse på planlægning af aktiviteter, men her er hvad jeg havde forestillet mig, kunne være sjovt at lave med f.eks. børnehavebørn:

Artsbestemmelse af eddekopper:
Materiale: 5.stk dåselup, som f.eks. den fra Ida eller denne:

http://www.thegoodstuffshop.dk/product.asp?product=7133&lang=dk

Pædagogerne deler børnene i 5 grupper, og hver gruppe hver får en dåselup. Grupperne går udenfor i gården og skal fange en edderkop, som de skal putte ind i luppen. Efter fangst, kiggeri og nysgerrighed fra børnene af, går turen til biblioteket, hvor bøger om edderkopper lånes.
Til samling i børnehaven de næste par dage fortæller pædagogen om edderkopper generelt og iagttager de fangede edderkopper med børnene og derefter give børnene lov til at studere bøgerne og deres gruppes edderkop, for så at se, om de kan artsbestemme deres edderkop.

Planteprojekt:
På en skovtur, sidder børn og voksne og spiser madpakke. Emil taber en æblekerne i skovbunden. Pædagogen siger, at de kan putte den ned i jorden, og så vil der muligvis vokse et æbletræ op, hvor Emil kan plukke æbler, når han bliver større.
Hvad kan der så ske? Lidt efter går Emil og alle de andre børn og rundt og lægger små rugbrødskrummer i jorden. De fortæller pædagogerne, at de er ved at plante rugbrødstræerJ

Kommende tid:
Da jeg ikke kan følge denne biotop længere, bliver jeg nødt til at finde en ny hjemme i Smørum.
Da vil jeg måske kun sætte fokus på dyr og kryb, som jeg vil studere i min dåselup fra Ida.

1 kommentar:

Ida Guldager sagde ...

Hej Hannegudd!

Hvordan står det til på din nye danske biotop - jeg er spændt på at høre om, hvilken du har valgt...

Venlige hilsner
Ida